Jak zaprojektować ankietę online? – Przewodnik dla początkujących


Ankiety online stały się podstawowym narzędziem do pozyskiwania danych od różnych grup odbiorców. Aby uzyskać użyteczne dane i osiągnąć założone cele, konieczne jest zaprojektowanie dobrego kwestionariusza. Projektowanie ankiet jest sztuką i wymaga praktyki, ale stosując się do kilku prostych zasad możesz zebrać użyteczne dane.

 

5 wskazówek dotyczących projektowania ankiety online

  • Jasno określ cel, który chcesz osiągnąć i dane, które musisz zebrać.
  • Nie zadawaj pytań dotyczących nieistotnych informacji, spraw, aby wszystkie pytania miały znaczenie.
  • Skup się na dwóch lub trzech tematach, które będą miały największy wpływ na cele biznesowe.
  • Zidentyfikuj obszary, które wymagają bogatszej informacji zwrotnej i zadaj bardziej szczegółowe pytania.
  • Krytycznie przeanalizuj swój kwestionariusz, aby upewnić się, że otrzymasz wyniki, które będą przydatne do działania.

Projektując ankietę online należy pamiętać, że dane zebrane w badaniu rynku powinny być pomocne w podejmowaniu decyzji, dlatego należy skupić się na konkretnych celach. Chociaż projektowanie ankiety online wydaje się z pozoru łatwym zadaniem, w rzeczywistości istnieje wiele rzeczy, o których należy pamiętać, a które mogą przeszkodzić w przeprowadzeniu badania internetowego, zamiast przyczynić się do jego sukcesu. Początkujący ankieterzy powinni zacząć od określenia celów ankiety. Jest to ważne, aby ankieta była wystarczająco krótka, aby utrzymać uwagę ludzi, ale jednocześnie uchwycić wszystkie potrzebne informacje. Choć brzmi to prosto, zadanie to powinno być traktowane poważnie, dlatego poniżej przedstawiamy kilka łatwych do wykonania kroków, które przeprowadzą Cię przez proces badania od początku do końca:

 

6 kroków do przeprowadzenia udanego badania rynku

  • Zidentyfikuj cele i grupę docelową: Określ, czego chcesz się dowiedzieć. Im bardziej badanie będzie skoncentrowane na tym, czego chcesz się dowiedzieć, tym bardziej będzie użyteczne.
  • Stwórz ankietę: Wybierz pytania, które chcesz zadać i zbuduj ankietę internetową. Dostosowywanie i edytowanie ankiety online jest bardzo proste. Nie zapomnij przetestować jej na próbnej grupie przed wysłaniem.
  • Zbierz dane: Możesz wysyłać zaproszenia do ankiety przez email i SMS, udostępniać w mediach społecznościowych, a także bezpośrednio na swojej stronie internetowej. Śledź wskaźniki otwarć, wyświetleń, niepowodzeń i rezygnacji.
  • Analizuj wyniki: Przekształć wyniki w niestandardowe wykresy i diagramy. W łatwy sposób eksportuj dane ankiety, aby móc je dalej analizować.
  • Raportuj swoje wyniki: Pobieraj raporty lub udostępniaj je innym, wysyłając im link zabezpieczony hasłem, aby mogli sami obejrzeć wyniki.
  • Podejmij działanie: Działaj na podstawie wyników – prawdziwa wartość badania będzie wtedy, gdy wdrożysz zmiany, które napędzą Twój biznes.

 

Jakiego typu pytań powinieneś użyć w ankiecie online?

Istnieją dwa główne rodzaje pytań stosowanych w ankietach do zbierania informacji. Jednym z nich jest ustrukturyzowany lub stały typ odpowiedzi, a drugim nieustrukturyzowany lub otwarty typ odpowiedzi. Pytania ustrukturyzowane oferują respondentom zamknięty zestaw odpowiedzi do wyboru, które są szybkie i łatwe do udzielenia. Przy tego typu pytaniach zbieranie i analiza danych jest znacznie prostsza. Pytania ustrukturyzowane są odpowiednie do zastosowania, gdy projektant ankiety online dokładnie rozumie temat i nie szuka nowych pomysłów. Pamiętaj tylko, aby upewnić się, że wszystkie odpowiedzi oferowane w pytaniu ustrukturyzowanym odnoszą się do danego pytania. Pytania niestrukturalne lub otwarte nie mają listy odpowiedzi do wyboru. Zamiast tego, respondenci są proszeni o wpisanie swoich odpowiedzi w otwartych polach tekstowych. Takie pytania są odpowiednie, gdy autorzy chcą zbadać nowe pomysły. Mogą to być również pytania częściowo ustrukturyzowane, z listą odpowiedzi do wyboru, ale również z opcją odpowiedzi.

 

Dokładnie zaprojektuj ankietę

Projektowanie ankiety online, która spełnia cele postawione przez administratorów, powinno rozpocząć się od jasnego określenia intencji badania. Na początku procesu projektowania zdecyduj, czy musisz zbierać dane osobowe, czy też nie. Konsumenci mogą niechętnie przekazywać swoje dane osobowe, dlatego dobrą praktyką jest ograniczenie liczby pytań i wyjaśnienie ludziom, co zamierzasz zrobić z danymi.

 

Jak długa powinna być ankieta?

Mniej znaczy zwykle więcej, ponieważ czas jest cennym towarem. Zmęczenie ankietami, spowodowane zbyt częstym ankietowaniem lub zbyt długimi ankietami, jest przeszkodą w zbieraniu wysokiej jakości wyników. Dobrze zaprojektowana ankieta online pozwoli uniknąć tego problemu. Zazwyczaj ankiety zawierające od 10 do 15 pytań mają dobry współczynnik wypełnienia. Użycie paska postępu informuje respondentów, na jakim etapie badania online się znajdują i może stanowić zachętę do jej wypełnienia.