Jak przeprowadzać badania rynku?


Dobrze wykonane badanie rynku to podstawa budowania zarówno krótkoterminowej, jak i długoterminowej strategii. Obecnie można przeprowadzić je również online, zdecydowanie mniejszym kosztem, aniżeli miało to miejsce jeszcze kilka lat temu. Jak to zrobić, by uzyskać miarodajne wyniki?

 

Etap przygotowań do badań rynku

 

Zanim przystąpi się do przeprowadzania badania rynku online, trzeba dokładnie przemyśleć, jaki jest jego cel. Tylko dzięki jego dokładnemu określeniu można sprecyzować pytania, które pozwolą na uzyskanie rzetelnych i wiarygodnych odpowiedzi. Na etapie przygotowań trzeba też dokładnie przemyśleć strukturę badania rynkowego tak, by respondenci nie mieli problemów z wypełnieniem kwestionariusza.

 

Wybranie platformy do wykonania badania rynkowego

 

Obecnie dostępnych jest kilka platform pozwalających na przeprowadzanie badania rynkowego. Wybór odpowiedniej ma ogromne znaczenie, gdyż różnią się one możliwościami, w tym dostępną grupą respondentów. Jedną z cieszących się największym uznaniem jest panel Badanie Opinii stworzony przez Centrum Naukowo-Badawcze Biostat®.

 

Panel ten tworzy grupa ponad 100 tys. respondentów podzielonych według bardzo precyzyjnych kryteriów, dzięki czemu zlecając badanie rynku można skierować je do dokładnie określonej grupy osób.

 

Tworzenie kwestionariusza

 

Dobry kwestionariusz to podstawa, by uzyskać rzetelne wyniki badania rynku. W przypadku panelu Badanie Opinii twórcy mają do wyboru aż 20 rodzajów pytań ankietowych, w tym intuicyjny kreator do pytań jednokrotnego i wielokrotnego wyboru. Tak duże możliwości dają ogromne pole manewru, bowiem pozwalają na jak najlepsze dopasowanie formy do pytania i tym samym uzyskanie wiarygodnych odpowiedzi.

 

Wybranie respondentów

 

Dobranie właściwej próby do badania rynku to oczywiście niemniej ważne zadanie. Korzystając z panelu Badanie Opinii można zaprosić respondentów o konkretnych cechach takich jak odpowiedni wiek, płeć, wykształcenie, a nawet zainteresowania. Dzięki temu tworzący badanie rynku mają pewność, że dotarli do właściwej grupy osób.

 

Sprawdzenie poprawności badania

 

Tworzenie badania rynku wcale nie wymaga zaawansowanej wiedzy z zakresu statystyki. Jak widać proces jest łatwy, o ile korzysta się z dobrych platform i dodatkowego wsparcia. To ostatnie otrzymują także użytkownicy Badanie Opinii, bowiem po stworzeniu ankiety mogą przesłać ją do akceptacji administratora. Podejmuje się on sprawdzenia pod względem poprawności, dzięki czemu dopiero gotowy, skontrolowany kwestionariusz trafia do respondentów.

 

Analiza wyników badania rynku

 

Ostatnim etapem, który jest wynikiem wszystkich poprzednich kroków, jest otrzymanie danych do analizy badania rynku. Najczęściej otrzymuje się je w formie łatwych do interpretacji tabel oraz wykresów, dzięki czemu można szybko sprawdzić uzyskane wyniki oraz sprawnie wdrożyć odpowiednie działania.

 

Jak widać przeprowadzenie badania rynku jest dziś łatwiejsze, aniżeli kiedykolwiek wcześniej. Wszystko dzięki profesjonalnym panelom takim jak Badanie Opinii, które ułatwiają tworzenie dobrych kwestionariuszy i pozwalają dostarczyć je do odpowiednich grup osób.